Tills nu. Nu har undrar jag om Birka gått på grund.

Man kan kalla mig en van kryssningsresenär när det kommer till kryssningar på Östersjön. Jag har åkt Finlandsbåtarna sedan Siljalines glansdagar på 90-talet när Symfonie och Serenade stod för lyx och flärd med sina stora Promenadgator i mitten av båtarna.

Generellt sätt så kan man väl säga att då, på 90-talet var Silja det fina rederiet och Vikingline var där folk söp och slogs. Jag reste oftast fram och tillbaka till Helsingfors.

När Siljaline blev Tallink Silja så var allt mycket sämre. Siljaline var på väg ner redan innan men det blev snabbt sämre när Tallink kom med in i bilden. Dålig mat,  sur och grinig personal som ibland knappt pratade svenska och det enda vattnet man fick tag i ombord, förutom i hytten, såldes buteljerat. Inte ens ett glas vatten till vinet fick man. Båtarna var slitna och tråkiga.

Där nånstans hittade vi till Cinderella och insåg att Cinderellabiljetterna ofta kunde fyndas nästan gratis. Vikingline skärpte till sig lite. Så efter att mer eller mindre alltid rest med Siljaline började jag nu resa mer med Vikingline. Cinderella renoverades och maten blev bättre, båten fräschare och personalen funkade. Dessutom fick Cinderella ett riktigt bra utbud i Taxfreen.

Som ni märker har jag under årens lopp slutat resa till Helsingfors och åker numer mest till Åbo och Mariehamn.

Så dök till sist Birka upp. Inte så att de inte funnits innan men jag upptäckte dem sent och föll snabbt för båten. Fantastisk personal, fantastisk mat och en jättefin båt.

Birka har varit mitt förstahandsval under flera år nu, trots att de är dyrare, men de har levererat på alla plan.

Tills nu. Nu har undrar jag om Birka gått på grund.

Jag reste i fredags med Birka. Båten avgick redan 17 och kom iland dagen efter kl. 14. Tydligen har de ändrat tiderna efter kundernas önskemål, men jag gillar det inte. Fast det är inte grejen.

Till att börja med har de börjat med samma otyg som övriga rederier, att köra alla väskor i en säkerhetskontroll.

Jag hade en liten blåtandshögtalare i väskan och hör hur killen säger -”Här har vi en vattenkokare eller en högtalare”. Bakifrån kommer en biffig vakt och sträcker sig förbi mitt ansikte och pekar på ett klistermärke med saker som är förbjudna att ta med ombord. Han pekar med fingret på klistermärket och skriker år mig -”Ser du inte att vattenkokare är förbjudna? Du får inte ta med vattenkokare ombord!” Jag svarade att det inte är en vattenkokare men han lyssnar givetvis inte. Biffen är på tok för upptagen med att peka på klistermärket med överkryssade saker på.

Så jag förs åt sidan av en tredje kille som till sist skriver upp mitt hyttnummer och släpper mig vidare. Den killen var i alla fall trevlig och vi skämtade lite om vattenkokaren.

Så kommer vi ombord.

Det visar sig att Birka apat efter övriga rederier och det enda vattnet man numer får tag i ombord, förutom i hytten, är buteljerat, och dyrt.

Jag har funderat lite på det här för det visade sig också att Birkas VD tagit bort alla sugrör från båten. Enligt bartendern som bad om ursäkt för att han blev tvungen att servera Mojitos med nån liten töntig träpinne i, istället för med sugrör, var det för att Birka skulle bli mer miljövänliga.

Hur hänger det ihop då med att allt vatten säljs i plastflaskor istället för att det serveras i flergångsglas eller pappersmuggar?

Så Mojiton var svårdrucken. Myntan fastnade i tänderna och man fick försöka sila den genom all krossad is. Ett sugrör hade suttit utmärkt.

Dagen efter besökte mitt sällskap dansrestaurangen, vad den nu heter. Baren bestod av 4 eller 5 batterier, alltså sektioner där bartendern serverar drycker. Jag hamnade tillsammans med några andra hos en tjej i en av sektionerna då hon såg ut att vara den enda som faktiskt serverade.

Men det tog lite tid och jag kollade in vad den övriga personalen gjorde. Tre servitörer stod med armarna i kors och snackade skit i ett av hörnen. Så jag tog två steg åt sidan till sektionen bredvid tjejen och en av männen klev fram.

Varför hjälper ni inte henne, frågade jag och pekade på tjejen intill. Hon har ju kö.

-”Det är inte mitt batteri” svarade mannen.

Men vi är ju gäster i er bar, borde ni inte se till att det inte blir kö istället för att stå och snacka skit i ett hörn, frågade jag.

-”Ska du ha nåt?” Svarade bartendern surt.

Efter den resan har jag funderat på hur det egentligen står till med Birka. För de är inte billigast men jag kan inte längre påstå att servicen väger upp prisskillnaden. Vår hytt var dessutom väldigt sliten, och kändes i behov av uppfräschning. I hytterna hade de bytt ut plastmuggarna mot pappersmuggar. Det har jag ingen direkt åsikt om.

Jag har åkt med Birka på flera av deras långkryssningar och jag har rekommenderat Birka framför både Vikingline och Tallink Silja men just nu är jag tveksam. Tveksam till fler resor med Birka överhuvudtaget och jag kommer inte rekommendera dem vidare.

Favoriten just nu är faktiskt Cinderella med deras fantastiska antipastibar, BOTTEGA bar.

 

Lämna ett svar

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.