Tankar kring valet av diet

Har man nu bestämt  sig för att göra sig av med några kilo kanske man som jag tänker att man behöver följa en diet.

Det behöver man självklart inte.

Det är ju bara att äta nyttigare och mindre så går man ner i vikt. Fast det är ju inte så bara. Om man nu inte kan nåt alls om matens innehåll och vad den gör mer än smakar gott eller mindre gott, hur vet man då vad som är nyttigt och lagom?

Det finns en uppsjö av dieter och gemensamt för alla är att de tycks uppdateras år för år med nya rön och sammansättningar så att man behöver köpa nya kokböcker för att hänga med.

Sanningen är egentligen mycket enklare än så. Visst, vi lär oss mer om hur kroppen fungerar hela tiden, men den största svårigheten är fortfarande att få ner alla människor i en och samma form. Att en diet verkar funka ”på alla andra men inte just på dig” är lika delar olika kroppar, olika liv och att ni helt enkelt är helt olika personer.

Så hur väljer man? Finns det någon som är superdålig, och någon som garanterat funkar?

Jag skulle säga att den man väljer som man kan hålla fast vid, är den som kommer fungera. Om man hatar att fasta är kanske 5:2 inte det smartaste. Om man är vrålhungrig kanske inte soppor och shakes är det enklaste, och så vidare.

Men först tänker jag att vi tar bort alla alternativ som inte innehåller mat. Inte för att de nödvändigtvis är enormt dåliga, utan helt enkelt för att de inte är en livsstil. Ingen kan leva på chokladshakes och måltidsbars.

Bland de större dieterna eller bantningsreligionerna har vi då LCHF, GI (finns många varianter) och vad ska vi kalla det? Livsmedelsverket? Det vill säga att man äter allt men med måtta, som viktväktarna till exempel och faktiskt 5:2

Jag hävdar att alla dessa är bra alternativ. De kommer fungera för en del, men inte för alla. Några mår jättebra av LCHF, andra blir fetare. Några mår jättebra av GI, några mår fantastiskt av 5:2 men det du kan hålla fast vid i längden är det som garanterat kommer ge bäst resultat.

Nu kommer jag inte gå in så hårt på vad skillnaderna är mellan alla olika varianter utan jag tänker att du ska få fundera ut själv vad som passar bra för dig.

Vi har några grundstenar som är bra oavsett diet.

Desto långsammare kolhydrat desto mindre sötsug. Faktum är att en större mängd kolhydrater triggar både hunger och sötsug. Är du en brödätare av rang, kan leva på pasta, och ser att merparten av din middagstallrik består av ljusa kolhydrater så är det nåt att fundera på. Desto mer du äter, desto mer vill du ha.

Kolhydrater är också kroppens främsta energikälla. Den är enklast att omsätta till energi och kommer vara det första kroppen tar till vara. Det innebär att äter du mängder av kolhydrater så kommer övrig mat i större utsträckning lagras in i fettet.

Kolhydrater är inte livsnödvändigt. Det går att dra ner på dem väldigt mycket och överleva. Det finns dessutom kolhydrater i långt mer än spannmål, alla grönsaker har kolhydrater i sig också. Kroppen kommer bryta ner fett och proteiner till energi om den inte får tillräckligt med kolhydrater. Att den bryter ner fettet är precis det vi vill.

Välj mindre socker, grövre mjöl och mer fiberrika livsmedel. Du blir mättare, och mindre sugen och efter en tid kommer du inse att alt smakar mycket bättre. Sockret är en stor bov i allt färdiglagat från ketchup till fiskpinnar.

Proteinet är det vi får främst av animaliska livsmedel. Men även baljväxter, Tofu och vegetariska alternativ som Quorn innehåller mycket proteiner. Proteinet har många viktiga funktioner i kroppen. Dels bygger det upp våra muskler, men det har även andra vitala funktioner och utan protein skulle vi inte klara oss länge.

Proteinet tycker jag man ska välja med omsorg. Glada djur är en mycket bättre proteinkälla än stressade djur och svenskt kött är bättre än danskt eller tyskt som är fullt med antibiotika. Vegetarianer väljer glada proteiner från växtriket.
Kvalitet före kvantitet gör att kroppen mår mycket bättre.

Fettet är också väldigt viktigt. Vi har flera vitaminer som är fettlösliga och som vi inte skulle kunna tillgodogöra oss utan fett. Men vi äter alldeles för mycket det idag och av fel sort. Tänk olja. Desto mer flytande är oftast ett bättre alternativ. Nötter och frön har ett högt fettinnehåll och även där ett bra fett. Fet fisk och avokado är två jättebra alternativ.

Animaliska fetter är mindre bra. Fettet i mjölkprodukter är mindre bra än i nötter, till exempel. Och titta på tillsatserna. Det enda smörgåsmargarinet utan palmolja är flora. Palmolja är inte ett bra fett.

Det är klurigt med fett för det innehåller ungefär dubbelt så mycket energi som kolhydrater och proteiner. Alltså blir det snabbt vääääldigt många kalorier. I olja är det runt 900 kalorier/1000 ml, vilket ger ca 45 kalorier för en tesked och 135 kalorier för en matsked. För 130 kalorier får du 2 äpplen eller 100 g avokado, ca 200 g kvarg eller ca 20 g frön. Typ.

Fettet är livsnödvändigt men långt ifrån i dagens mängder.

Så om du nu ska välja långsamma kolhydrater, glada proteiner och bra fetter så kan du fortfarande i stort sett välja vilken som helst av de dieterna jag pratade om tidigare, för alla innehåller just precis det här.

Så välj det som du kan leva med. Trivs du med lite fasta ibland, mår du bättre med väldigt lite kolhydrater, eller vill du äta allt? Vad du än väljer så kommer du lyckas om du håller fast vid det.

By the way, ca 75% av en viktminskning är kosten. Träningen ska vi prata om en annan gång.

Lämna ett svar

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.