Provköra nya Toyota Prius 2016

Jag och maken passade på i fredags att provköra nya Toyota Prius på Toyota i Haninge.

Åh, vad jag hade velat bli kär, men det blev jag inte.

På utsidan tycker jag att bilen är fantastiskt snygg, trots att de flesta bilvetare verkar tycka raka motsatsen. Problemet är inte utsidan.

Problemet är inte heller allt lullull. Vi körde mellanvarianten av bilen, den går på ca 300″ kr och den hade allt från ett grymt ljud i stereon till alla tänkbara moderna finesser man kan behöva och några till.

Problemen som jag ser det var 3. Och säljaren. Han var också ett problem.

Om vi börjar med bilen så möttes man av en öppen interiör i förarutrymmet. Bilen kändes luftig och jag tror att det är lite högre till taket, i alla fall kändes det så.
MEN!
I mitten fanns en fläskig och då menar jag FLÄSKIG touchskärm. Skitfult och väldigt distraherande under körning. Den styrde i princip alla inställningar och nackdelen med touchskärmar är att man måste titta på dem. Det går inte som med spakar och vred, att bara gå på känseln, utan här måste man faktiskt titta, vilket tar fokus från vägen.
Men okej, alla inställningar fanns också som knappar på ratten.

Kartan som fanns i navigeringen var också skitful.

Själva skärmen var innefattad i en plastig svart högblank plast som jag gissar kommer skicka en hel del solkatter i ögonen på den som kör. Dessutom såg det hur billigt ut som helst.

Växelspaken för automatlådan var flyttad till under pekskärmen och befann sig alltså vertikalt istället för horisontellt, fult, och obekvämt.

I botten där man kan tänka att en växelspak skulle funnits fanns ett stort plasttråg med plats för småsaker och två drickor. Detta enorma tråg var högblankt och vitt och ….. Skitfult! På riktigt anskrämligt.

Problem nummer två var att förarsätet fortfarande måste pumpas både upp och ner. Säljaren pratade om att man valt att inte ha någon elektronik i sätet för att det väger, men en enkel release som automatiskt höjer sätet till max utan att man pumpar och sen får man pumpa ner det, hade nog inte vägt många gram. Känns gammalt och sunkigt i en bil för 300″ att stå där och pumpa för att höja/sänka sätet.

Problem nummer 3 är skuffen. Man har gjort den större och rymligare för batterierna har blivit mindre och flyttats. Det har gjort att det blivit en kant, alltså golvet är inte i kant med lucköppningen utan typ en dm nedanför.

Helt värdelöst om man ska lyfta tunga kassar eller väskor och är kort som jag. Ännu mer värdelöst när hundarna ska in och ur bilen.

Sen var det då säljaren. Kim Samnerud på Toyota i Haninge. Han hade redan när han sett mig bestämt sig för att jag inte var intressant som köpare. Trots att jag redan kör en Prius och alltså redan är en beliver, trots att jag sa att jag gärna ville falla handlöst för bilen så kom han inte med ett enda argument, inte ett enda försök till att få mig att falla. Han var inte otrevlig han var bara SJUKT OINTRESSERAD.

Å är det nåt jag vägrar så är det att köpa en ny bil, i den prisklassen från en snubbe som är helt ointresserad av mig som kund.

image

Nä, Priusen för 2016 får nog va kvar hos bilhandlaren. Nu ska jag ta och provköra Toyota Auris touring sport, även den i hybridutförande och nästan lika soppasnål som Priusen.
Och för att göra det åker jag definitivt inte till Toyota i Haninge utan det lär nog bli Nacka eller KK.

Toyota Prius 206

 

 

Lämna ett svar

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.