Om Handelsbanken

Det händer mycket i företaget nu.

Jag går från Kommanditbolag till Aktiebolag. Jag flyttar över min bokföring till en redovisningsbyrå som kan siffror långt bättre än jag.

Det innebär lite praktiska förändringar, som att jag kommer byta kontonummer för inbetalningar på fakturorna 2 gånger. Opraktiskt men så blir det.
Även organisationsnumret och företagsnamnet blir ju nytt (Doggly Sverige KB blir Doggly Sverige AB).

Detta ska förmedlas till kund, på ett sätt som känns betryggande. Folk är så nojiga nu för tiden så byts Bankgironummret ut så blir man osäker. Byter man dessutom 2 gånger så känns det oseriöst. Tyvärr blev det exakt så det blev. Jag valde att göra så för att få över min redovisning till byrån så snabbt som möjligt. Hade jag väntat en månad så hade jag bara behövt byta bankgironummer en gång.

På tal om banker. Jag gillar inte banker. Inte alls. Jag tycker de ofta är snorkiga i sitt bemötande och oerhört fyrkantiga.

Jag har Handelsbanken för företaget och en personlig bankman. Denna person har bytts ut flertalet gånger och ofta såpass ofta att jag inte hunnit träffa personen ens en gång innan jag har får en ny.
Den här personliga bankmannen ska tydligen vara nåt bra att ha. Handelsbanken stoltserar med att de vinner priser i kundundersökningar år efter år, och jag funderar på hur tusan de lyckas.

Mitt kontor, dit jag gick allra först ligger i Västerhaninge. Det är där jag bor och innan företaget så befann jag mig i Västerhaninge rätt ofta. Jag hade ju tid att starta eget företag.

Numer så har jag kontor i Handen och mitt närmaste bankkontor ligger då i Handen, tror ni jag är välkommen dit med mina affärer? Nope. Jag har min bankman i Västerhaninge och ska således dit.

Västerhaninge har inte öppet på lördagar, det har kontoret i Handen, men inte ens på en lördag är jag välkommen där. Varje gång jag har försökt så blir jag hänvisad till min bankman i Västerhaninge, som jag i många fall inte ens träffat efter som de bytts ut så ofta.

Så nu när jag startar ett AB så blev jag tvungen att åka till Västerhaninge under bankens öppettider och fråga vem som är min bankman. I detta fall visade det sig att det var en kvinna.

Sen blev jag tvungen att åka hem, fylla i all info för att starta bolaget och vänta. Tills min bankkvinna hade fått informationen skickad till sig. Då var det dax för möte nummer 2. Jag skulle ner till kontoret igen för att föra över pengarna på nåt konto, de pengar som krävs för att starta ett AB.

Efter det, ännu mer väntan. Så blev bolaget klart och jag fick mitt nya organisationsnummer, då är det dax för möte nummer 3. Nu måste jag återigen till Västerhaninge för att starta upp ett konto som ska höra till den nya bolaget.

Med tanke på mobila bank-ID så tycker jag att detta är ett oerhört stolpigt sätt att ockupera någon annans tid.

Och att dessutom binda mig till en plats, när jag befinner mig mellan Tungelsta och Enskede, mellan Älta och Huddinge under bankens öppettider, det tycker jag e lite fräckt. Varför kan jag inte bara få hjälp där jag befinner mig?
Handelsbanken stoltserar ju också med att de har väldigt många kontor kvar ute i landet.
Vad ska de va till för om man nu ändå inte kan utnyttja dem?

Jag sa i alla fall till min bankkvinna, ”-Det är inte du, det är jag… Men jag vill byta till Handenkontoret. Hur gör jag?”
Och hon svarade att då måste JAG gå till Handenkontoret och ordna det själv. Jo, men tack för den servicen!

Och tyvärr är inte de andra bankerna bättre heller. Jag fick en utbetalningsavi från Swedbank. På avin står det att jag kan lösa in den i alla möjliga butiker. Problemet var att den var ställd till mitt företag så jag blev hänvisad till Swedbank.
Redan där visste jag att det skulle bli strul.
Men jag gick upp till Swedbank i Handen och köade snällt. Allt för att få höra att jag skulle gå til min egen bank med avin.

Milt irriterad förklarade jag för kvinnan på Swedbank att jag tycker att det är oerhört korkat att den infon inte finns att hitta på själva avin. Där står det att företag hänvisas till Swedbank.
Så jag gick till kontoret i Handen. Alltså min bank, där jag har konto och är kund. Vad tror ni Snorkfröken i kassan gör.
Jo hon vill hänvisa mig till mitt kontor!
Allt hon behöver göra är att ta avin och sätta in pengarna på mitt konto, men hon tycker också att det känns lämpligt att berätta för mig att jag minsann hör hemma på ett annnat kontor och att jag egentligen borde vänt mig dit!

Jag e så sjukt trött på banker. Hur svårt är det att va lite trevlig och bara en gnutta serviceminded?

Tjejen i kassan läste också lusen av paret före mig, inför alla andra kunder i lokalen. Så sjukt osympatiskt!

Men, jag behöver ha en bank. Så jag ska gå till Handelsbanken i Handen och be om att få träffa den allra trevligaste av deras personliga män och kvinnor, så får vi se hur det går. Jag har dock inga större förhoppningar.

Och vet ni vad. Igår fick jag en till sådär avi från Swedbank. *SUCK*

Lämna ett svar

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.