Grisen och Jag – ett marknadsförings tips

Många undrar var namnet kommer ifrån.

Att döpa min hundrastningstjänst till Grisen och Jag var ett genidrag, rent marknadsföringsmässigt. Det är ett namn som är svårt att glömma. Dessutom är det mycket enklare att sökmotoroptimera och få igenom i mediabruset än alla hundra namn med hundar och tassar.

Det är en fantastisk ”icebreaker” när man träffar nya människor. Alla har en fråga kring namnet. Vem är grisen? Hur kom jag på namnet? Är grisen min make? Och många kallar även sina hundar för grisen så igenkänningsfaktorn är enormt stor.

För det är ju därifrån det kommer. Ninja, har jag alltid kallat för grisen. Från start för att han när han var liten spårade i marken så han liksom grymtade jämt.

Grisen och Jag på reklamskyltar i områdena vi går i blir snabbt en snackis. Barn som vuxna kommer ihåg skyltarna och jag får ofta kunder som sett min reklam nåt år innan de behöver hjälp. När sen behovet kommer så googlar de grisen och hundrastning och volilá där hittar man mitt fantastiska lilla företag.

Jag får höra historier från kunder som har barnbarn som sett skyltarna och pratar om Grisen och Jag, för att det låter roligt. Gammal som ung, alla kommer ihåg det namnet.

För övrigt så heter företaget Doggly Sverige AB (från och med                   Mars). Att tjänsten heter Grisen och Jag, och företaget heter nåt annat, hänger ihop med att jag vill kunna utveckla företaget med fler tjänster framöver i hundbranchen, men jag vill ha möjligheten att särskilja dem från varandra.

Namnet på tjänsten eller företaget, hur ni nu än vill ha det, är viktigare än man kan tro. Med rätt namn sparar man sjukt mycket pengar på reklam och marknadsföring. Det är sjukt mycket lättare att synas och höras i sin egen branch. Våga tänka utanför det traditionella.

Men det finns ytterligare en fördel.

Mina skyltar är väldig gulliga, både namnet och utseendet på skyltarna. Det gör att de ofta får sitta kvar och ifred. De stör liksom inte då de inte känns så ”reklamiga”. Jag har sett skyltar som blåst loss från sina stolpar, som folk sedan på olika sätt satt upp igen.
Vem sätter upp någon annans reklam igen?!

Det gör man bara om man _verkligen_ gillar den.

Lämna ett svar

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.