februari 25, 2016 by Tess
En glad amatör tar hjälp av ett proffs!
Förra veckan var jag på ett kundevent. Mitt allra första faktiskt. Jag är ju inte så van att vara ”någon”, och som egenföretagare har jag alltid varit för liten för att räknas.
Men nu var jag bjuden till min redovisningsbyrå. Jag tror det heter så. Har skrivit revisionsbyrå och jag vet inte ens om det är samma sak, men jag tror redovisningsbyrå är korrekt.
Soft heter de och de drivs av en fantastisk pingla som heter Sofia Immo. Sofia träffade jag genom min make. Vid ett period under 2015 delade han och Sofia kontorshotell och träffades regelbundet.
Alltså under arbetstid, inga snuskiga tankar nu!
När jag började fundera i banorna att skaffa mig en revisor (ja, det är nog också helt fel beteckning, men det är så jag kallat det), så fick jag ett papper från Sofias kollega och en dag mailade jag och bokade ett möte.
Det var Sofia jag träffade då och jag gillade henne från start. Nyfiken och genuint intresserad och jag kände mig både sedd och förstådd, trots att jag, när det kommer till siffror, i bästa fall kan kallas för en jäkligt duktig amatör. Framför allt är jag duktig på att betala i tid och leta rätt på hur jag ska veta hur mycket jag ska betala.
Sofia och hennes företag Soft redovisning och management, gick med på att hjälpa mig i djungeln av alla siffror och verkligen dubbelkolla så allt blev och blir rätt.
En sak jag gjort helt fel var delar av momsen. Jag hade beställt mitt reklammaterial från ett företag som tydligen har säte på Irland. Genom att uppge mitt momsnummer vid beställning så betalade jag ingen moms (i EU). Dock visade det sig att detta skulle ändå registreras (alltså momsen jag inte betalat) i korrekt ruta på momsdeklarationen.
Sen var det annonsering på FB. Inte har jag tänkt två gånger på den, det kostar vad det kostar och jag betalar med ett kort i dollar. MEN den siffran skulle också in under köp av varit utanför EU.
Så nu var det ju inga stora misstag och inga stora summor heller men skönt ändå att få det rätt. Vem vet var jag står om 10 år och hur siffrorna ser ut då.
I vilket fall, jag blev bjuden på kundevent, det var ju det jag ville berätta, i deras FANTASTISKA lokaler i Nacka strand. Alltså jag är så kär i det där kontorshotellet och skulle gärna bo där! SÅ sjukt snyggt!
Och det var verkligen en ära att få vara delaktig när Soft avslöjade att de skulle byta namn från SofThe till Soft och visade nya loggan och nya webbplatsen. Det var roligt att höra om deras resa som företag och inse att de startat 2013, precis som jag.
Sen bjöds det på champagneprovning och Italiensk buffé och fröken befann sig i himmelriket ett par timmar.
Jag hoppas verkligen att mitt samarbete med Soft kommer leda till att jag kan utveckla mitt företag ännu mer. Hittills har jag och maken suttit med våra Excelkalkyler och räknat både rätt och fel. Med någon som verkligen kan siffror på riktigt så kommer vi få bättre koll, och föhoppningen är att GoJ ska utvecklas till ett företagande som är hållbart även på lång sikt.
För mig är det oerhört viktigt att mina anställda har det bra och kan känna sig trygga!
Ellinor - februari 25, 2016 @ 9:54 f m
Du är så djäkla duktig🌹🌹🌹