Vecka 11

Ja. Det har gått ett tag sen sist. Jag har varit fullt upptagen med sonen som opererats, (han är hemma nu btw ), jag har varit sjuk, jag har varit deppig och emellanåt har livet varit rätt segt.

När jag inte är hundra stänger jag in mig hemma. Jag virkar och sträckkollar serier. Jag sover, ibland, men inte alltid. Så det är mest det jag gjort.

I helgen var Maken och Samuraj på besök hemma. Det var väldigt najs. Jag tränade, vi pratade, jag drack vin och han drack öl.

Idag var det näst sista invägningen i min viktgrupp. Mitt mål på minus 10 kg, nådde jag faktiskt redan förra veckan 😀 HEJA MIG!

Idag ligger jag på minus 11.4 kg. Inte illa på lika många veckor.
Totalt har jag dessutom minskat hela 33 cm runt om på kroppen. Det känns faktiskt. Jag har bytt ut min jacka mot en storlek mindre.

Så nästa tisdag är sista tisdagsmötet men det är ju inte slut för det. Jag har satt ett nytt mål, och det är att väga 99 kg. Alltså ett kg under hundra. Usch, jag skäms verkligen nu, att liksom nästan säga vad jag väger och har vägt. Ni kan väl låtsas att det är en hemlis.

På Curves, där jag tränar har de skrivit in mitt nya mål och jag kommer fortsätta väga mig där varje vecka, vid något av mina träningspass. Jag tränar 4 gånger i veckan och det kommer jag fortsätta göra tänker jag. Det här med att gå 10 000 steg har jag gett upp. Det är helt enkelt inte så himla roligt och jag hittar andra sätt att röra på mig lite grann. Man får ju inte fastna i detaljer, eller hur?

Ni kanske undrar vad jag har gjort för förändring för att lyckas så här långt? Ja, det kan man fråga sig. Till att börja med har jag inte lagat ett enda av de recept vi skulle använt oss av. Helt enkelt för att jag gillar det jag lagar i vanliga fall och för att jag tänker att det är ändå där jag kommer hamna.

Istället har jag anpassat en del recept, bytt ut fullfeta mejeriprodukter mot lättare alternativ, typ vispgrädde mot matlagningsgrädde och kokosgrädde mot lätt kokosmjölk. Det blir inte samma, så är det bara, men jobbar man lite mer med smakerna och kryddningen, blir det faktiskt riktigt bra.

En del recept har jag helt hoppat över. Jag menar, vissa saker ska liksom bara vara som de är och då är det bättre att bara äta dem mer sällan.

Jag åt ju LCHF förut så kolhydrater har jag faktiskt lagt till i min kost. I form av potatis, ris, linser, bönor och gryn. Med måtta dock. Jag äter fortfarande lite kolhydrater, inga mängder. Bröd äter jag inte alls hemma. Men om jag nu nån gång vill äta en macka på stan får det väl vara hänt.

Jag har lagt till frukost. Frukost brukade mest vara kaffe á la LCHF, men numer äter jag havregrynsgröt varje dag. Det är nog min största källa till kolhydrater.

Jag åt mycket uteluncher förut. Nu äter jag nästan alltid matlåda. Jag har gjort enkla storkok och portionerat dem i 400-500 kcal lådor som jag bara kan plocka med mig ur frysen. Funkar som lunch eller middag när jag inte orkar eller har tid. Är jag jättehungrig tar jag nåt extra kokt ägg, lite bönor eller lite gryn till bara.

Jag har inte slutat helt med godis, men nästan. Jag åt inte godis under LCHF så det var inte så svårt att inte fortsätta, men ibland är jag sugen. Då köper jag lite naturgodis en dag när jag tränar och käkar efter träningen.

På helgerna väljer jag popcorn om jag är sugen och vin dricker jag fortfarande, fast kanske lite mindre. Rött vin, eller vitt vin med mindre än 0.3g kolhydrater/l.

Jag äter mellisar numer. Propud shakes, proteinbars och äpplen. Sånt som jag kan rycka med mig och ha när det behövs. Perfekt i bilen. Keso med lite frön, kvarg eller kokta ägg funkar bra som mellis hemma.

Jag räknar i huvudet lite på ett ungefär hur jag ligger till kalorimässigt och siktar på ca 1500 kcal/dag. 240 är min frukostgröt med ett ägg. 450 till lunch, 450 till middag och runt 150-200 på mellis fm och em. Äter jag mer till något mål hoppar jag bara över en mellis.

Att räkna blir rätt enkelt när jag har färdiga matlådor och samma frukost och mellisar att välja mellan.

När jag lagar mina egna recept räknar jag ut kalorierna i hela satsen samt totalvikten så jag får fram kalorier/100 g. Sen fyller jag lådorna med det jag får för säg 450 kcal. Ibland blir det mer, ibland mindre. Men jag är inte alltid lika hungrig så då kan jag välja en lätt eller en tyngre låda.

Jag är ju van att laga mat till hela familjen så oftast blir det 10 liters grytan och det blir en hel del matlådor.

Av animaliskt protein så har det tyvärr blivit mest kött, sen kyckling och sist lax. Jag älskar fisk men det är ju så sjukt dyrt så jag har helt enkelt inte alltid råd. Det blir självklart en del vegetariskt också.

Till sist så har jag bestämt mig för att ibland så är jag bara galet sugen på nåt onyttigt. Då väljer jag ett så bra alternativ jag kan, och sen är jag nöjd med det. Jag tänker att jag tränar mig själv som jag tränar alla hundar jag jobbar med.

Belöna korrekta beteenden, ignorera det övriga. Hundar gör så gott de kan men ibland, rätt ofta, sätter vi dem i situationer som är för svåra för dem. Då belönar jag alltid när hunden i en sån situation lyckas och för övrigt så ignorerar jag. Det är ju trots allt oftast mitt fel att vi är precis just där vi är.

Omsatt till mig själv så blir det en mental kram till mig själv när jag istället för en godispåse valt en chokladig proteinbar eller när jag på Mc Donalds valt en sallad istället dom där pommesarna på Max med ostsås på som jag älskar. Men den gången jag trots allt äter en påse godis eller en bulle eller glass eller all of the above så slår jag inte på mig själv, längre. Jag straffar mig inte med att innerst inne tycka att jag är en hemsk människa som aldrig lyckas. Jag låter det bara vara så.

Comments

  1. Ellinot Blomqvist - april 3, 2019 @ 7:33 f m

    Du hör ett bra jobb med dig själv,låter dessutom som du mår bra och det är viktigast av allt!Kram Ellinor

Kommentera

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.